Du har kanskje lagt merke til de flotte tegningene som har fulgt UKM Trondheim de siste ukene? Har du tenkt på hvorfor det akkurat er havbunn og skalldyr som er årets tema? Det er Noah Spets som har laget illustrasjonene. Noah ville at illustrasjonen skulle gjenspeile den rare tiden vi er inne i, der en veldig stor del av livet skjer hjemme.

UKM Trondheim 2021 er nettopp gjennomført. Denne gangen ble det naturligvis ikke UKM som det pleier å være, med mange deltakere som møtes, fullt av publikum og stor vekt på det sosiale. I år ble det istedet digitale sendinger der publikum kunne se innslagene hjemme i sin egen stue, og det sosiale var de møtene som fant sted under innspilling av innslagene. Det ble tidlig klart at det var dette som skulle bli løsningen for året, under merkelappen #UKMHjem.

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Noah Spets i kulturpraksis på ISAK. Noah er en utrolig flink tegner, og det ønsket vi å benytte oss av. Det passet derfor perfekt å få spesiallaget en bakvegg som skulle gå igjen i de digitale UKM-sendingene.
– Jeg ble spurt om jeg kunne lage noe som kunne være en bakgrunn på sendingene til UKM Trondheim og fikk for meg med en gang at det var viktig å i allefall referere til tilstandene vi lever i. Det er på mange måter et umulig tema å unngå.
Mange av bidragene til UKM i år kom til å måtte lages og sendes hjemmefra, og jeg ville derfor sette fokus på Hjem som konsept. På Skaperloftet på ISAK, hvor jeg er plassert i kulturpraksis, utviklet jeg mine konsept. Jeg prøvde å bruke UKM logoen sine farger som utgangspunkt i fargeskissene.

Det ble et utrolig flott resultat som vi har vært glade for å vise fram for publikum. Og da vi fikk se resultatet, var det ikke vanskelig å forstå symbolikken. Men hvordan i all verden fikk du ideen til å lage havbunn for å illustrere UKM?
– Når jeg tenkte på skapningene i dyreriket som bruker mye tid i sine hjem kom krepsdyr som eremittkrepsen og mollusker som snegler og østers fort i tankene mine. Jeg tenkte på hvordan de i milliarder av år har utviklet disse beskyttelsesmetodene og på hvordan vi er nødt til å beskytte oss på måter vi ikke er vant med nå. Eremittkrepsen som sitt liv i stor grad er strukturert rundt å ha sitt hus på og med seg til en hver tid, og hele livet må oppdatere seg for å ikke få for lite plass. Og ruren som etter de har satt seg, aldri noensinne flytter seg eller fysisk kan forlate skjellet de bor i. (Rur er også skapningen med lengst penis i verden i forhold til egen kroppslengde, men det er ikke like viktig, bare litt viktig. Er også personlig ekstra redd for mollusker, så de orket jeg ikke å bruke like mye tid på).
Jeg utforsket andre ideer men jeg klarte ikke helt å legge fra meg disse undervannsdyrene, og det viste seg at det passet UKM fargepaletten godt å lage en undervannsscene. 


Vi har jo sett at det har vært mye jobb før tegningen kunne sendes til trykk. Kan du fortelle litt om selve arbeidsprosessen?
– Brukte noen dager på å lage en detaljert fargeskisse.
Målet mitt var å skape en litt overveldende, detaljert og fargerik illustrasjon som til tross for den noe kalde og ensomme settingen under vann, kommuniserer en positiv og levende følelse.
Etter denne skissen ble godkjent og vi på ISAK bestemte oss for å få motivet trykket i stedet for malt for hand, startet jeg å konstruere den i photoshop.

Hvilken teknikk har du brukt?
– Siden illustrasjonen skulle trykkes på 2×3 meter, måtte filen også være 2×3 meter og på 300 pixels per inch mens jeg tegnet.
Jeg fikk bruke ISAK sin aller sterkeste, splitter nyeste Mac, men stakkars photoshop brukte en halvtime hver gang på å lagre et så stort dokument. Jeg tror den var på 24-26 GB siste gang jeg lagret det.

– Jeg er veldig stolt av å få bidra til UKM med mine tegninger å ble utrolig kry av å få se arbeidet mitt printet ut og lyssatt. Jeg har koset meg masse med et oppdrag med så frie tøyler i forhold til hva jeg skulle lage og har fått så mye god oppmuntring.

Vi takker Noah for kunstverket – det har virkelig bidratt til å heve UKM-sendingene!